Utvärdering av ”Smoothie-veckan”

I förra veckan testade jag en ”Smoothie-vecka” (som du kan läsa om här).  Det gick bättre än jag hade väntat mig. Trodde att jag skulle vara vrålhungrig hela tiden, men så blev det inte. Den jobbigaste dagen var på tisdagen, dag 2, då jag tränade riktigt hårt på gymmet. Det var sista dagen på fri-veckan på gymmet och jag ville pressa ut varenda svettdroppe jag kunde (haha…). Nästa gång jag tränar och har en Smoothie-vecka, kommer jag att lägga till ett mål; kanske en extra Smoothie.

Blåbär-Choklad-Smoothie och två riskakor, lättsaltade.

Jag älskar mina Blåbär-Choklad-Smoothies <3 och tycker det är bra med majs- eller riskakor till. Särskilt pga att jag är en person som älskar att tugga. Om jag inte får tugga, känns det som om jag inte har ätit. Kommer ihåg vid ett tillfälle då jag skulle undersöka tarmarna och var tvungen att dricka flytande i tre dagar – det var tortyr för mig 😉

Smoothie-veckan avslutade jag i fredags kväll och har ätit blandad kost under helgen. Min mage mådde bra i fredags och efter helgens ätande mår den inte lika bra. Därför tänker jag testa ”min” Smoothie-vecka under denna vecka med.

Dessutom hade jag lite tur, bananerna var riktigt billiga i affären och kunde hamstra på mig för hela veckan. Därför gjorde jag en ”foodprep” vilket innebär att; jag skalade och delade bananerna. Stoppade ner en banan i en fryspåse tillsammans med ca 1 dl blåbär. Knöt ihop påsen och in i frysen. Perfekt att ta fram en stund innan det är dags att göra sin Smoothie 🙂 För att göra det  lättare för hela dagen, gör jag alla tre Smoothies på morgonen och ställer in i kylen.

Skivad banan och ca 1 dl blåbär.
titta gärna in på min instagram för att se fler bilder. Jag har två instagram-konton:

Smoothie-vecka

”Smoothie-vecka” ~ kallar jag en vecka där de flesta huvudmålen intas med en smoothie.  Längre ner har jag bifogat en bild, där du ser vad jag äter under en dag. Denna ”Smoothie-vecka” varar så länge jag klarar av det. Idag är det torsdag och jag är inne på dag 4. Än så länge går det bättre än vad jag förväntade mig.

Den jobbigaste dagen var dag två. Tror den största orsaken var att jag hade min sista träningsdag (i min prov-vecka) på Nordic Wellness och jag körde ett stenhårt pass. Den kvällen åt jag två av mål från nr 6 (se bild nedan). I övrigt känner jag mig hungrig när det börjar närma sig ett mål och blir mätt efter att jag ätit.

Den här ”Smoothie-veckan”frångår mitt motto;

”Ät av allt, men inte alltid och rör på dig!”

 

Jag står kvar vid det mottot, även om det ibland kan vara att kroppen krånglar och då måste man frångå tillfälligt från sin vanliga kost. Det är därför jag gör den här ”Smoothie-veckan”.

Smoothie-vecka
Min Smoothie-vecka, med sex mål om dagen.

Jag dricker grönt te ca 3 ggr/dag och vatten så ofta jag kommer ihåg. Om jag ibland känner att jag börjar bli för hungrig en timme innan det är dags för ett mål, tar jag två riskakor eller en frukt och dricker vatten. Ibland har jag lite smör på ris- eller majskakorna. Har skrivit riskakor, men har jag endast majskakor hemma äter jag det istället.

Smoothie
  • 2,5 dl havremjölk
  • 1 banan
  • 0,5 dl proteinpulver (choklad)
  • 0,5 dl havregryn
  • 1 dl frusna bär eller frukt (jag föredrar blåbär, men det är en smaksak)

Mixa allt i en mixer, drick och njut! 🙂